Palle Steen Christensen, scenograf
Frankenstein genskabt
Scenografi, kostumer og videografik / Det Kongelige Teater (store scene), vinter 2012-13
Tekst: Kasper Hoff / Musik: Kenneth Thordal / Instruktør: Heinrich Christensen / Lysdesign: Ulrik Gad / Lyddesign: Jonas Vest
Information, Anne Middelboe Christensen
'Forestillingen på Skuespilhusets Store Scene er sjovt nok blevet et kæmpe udstyrsstykke. Hvor alle andre i dag bruger videoprojektioner til at skildre vilde steder, ja, så er scenografen Palle Steen Christensen her gået amok og har skabt fremtidsforskermaskiner, så enhver Tintin-freak må blive helt salig. Kun en samtale på toppen af Mount Everest opstår som drømmende videobaggrund. Ellers er alt 1:1-realisme – belyst i de heftigste giftgrønne og psykedelisk-lilla spots i Ulrik Gads rockkoncertlys. Dermed kommer forestillingen i sit ydre til at minde om en teaterkoncert. Men tag ikke fejl. Her er handlingen drivkraften i skildringen af de to forskernørder, der ikke synes, at det er nok at klone mus. Dæmonisk fortalt af forsangeren, der hele tiden knytter orkester og skuespillere sammen [...] En dødsmesse anbragt på Hovedbanegården – og et tegneseriemonster fortolket i et dødsspring ved Tietgensbro. En folkelig teatersejr med dødsforagt.'
Teater1, Rie Hammer ★★★★★
'Sjældent er store scenes rum set så overvældende udnyttet. Svunget over afgrundsdybe grave hænger selvmordsbrede tog-broer, hvorfra flere tager billetten. Andre genoplives i Frankensteins sci-fi laboratorium, der står placeret midt på scenen som et pulserende hjerte med blinkende fladskærme og levende hvide mus [...] samtlige elementer og locations (har) her en integreret plads i fortællingen. Der er dømt total drengerøvshumor, men hold op hvor det fungerer, og det er forfriskende at blive forført af en velsmurt teknik i skønt samspil med skuespil og musik.'
Glitterazi.com, Caroline Vice ★★★★★
'... what the design team [sic] have done in creating a shifting and spectacular stage on by no small scale is exceptional. Flowing with the Russian idea, Frankenstein’s laboratory and colossal incubator from which his creation emanates, brings to mind the Soviet Space Age and all its intimidating potential. The suicides of the depressed postman, Elena and then Frankenstein himself are staged vividly and daringly. When I asked Rasmus Hammerich – who took the roles of the postman and the doctor – how it felt to jump off the bridge, he replies “fucking terrifying!'
Politiken, Monna Dithmer ★★★
'Flot og spektakulært skejer Palle Steen Christensen ud med sci-fi-blinkende laboratorium med en udrugningsmaskine som en kæmpe rumkapsel, ligesom et velvoksent fantasytog pludselig kan komme drønende ind fra venstre med døden i front.'
Berlingske, Jakob Steen Olsen ★★★
'Palle Steen Christensen gør effektiv brug af Skuespilhusets scenes hæve-sænke-funktion, hans hypermoderne laboratorium er drønflot, og så introducerer han tilmed et imponerende og spektakulært scenografisk chok halvvejs.'
Ekstra-Bladet, Henrik Queitsch ★★★★★
'Myten om Frankenstein bliver på nærmest alle planer genskabt i denne ualmindeligt vellykkede og veloplagte hybrid-forestilling, der fungerer både som tragedie, komedie, elementært spændende fortælling og medrivende rock’n’roll show i spektakulær iscenesættelse, der bl.a. indeholder et lyntog i naturlig størrelse.'
Frederiksborg Amts Avis, Knud Cornelius ★★★★★
'Premierens publikum blev med garanti overrumplet af forestillingen, der frækt og energifyldt viser, hvad teater vil og kan. Fortællestilen er nutidig, hurtigt skiftende, grinagtig og gennemført professionel, og emnet er i ypperlig overensstemmelse med den fantasy-verden, som mange nutidige mennesker lever i, kunstigt eller ægte.'
JP, Henrik Lyding ★★★★
'Heinrich Christensens iscenesættelse er til gengæld glimrende hele vejen igennem. Han spæder til med komisk kropssprog, karikerer uden at kamme over og mætter den store scene med masser af energi, så vi slet ikke opdager, at der det meste af tiden rent faktisk kun er to-tre personer i aktion. Fornem hjælp får han af Palle Steen Christensens scenografi, der skaber mægtige rum ved hjælp af Skuespilhusets mange bevægelige scenegulvssektioner. Op og ned kører det – snart laboratorium, snart banegård med buldrende tog eller bjergtoppe i Indien. Imponerende enkelt.'
Magasinet KBH, Alexandra Olesen ★★★★★
'Scenografien er hæsblæsende, magisk og føles grænseløs. Rummene skifter igen og igen, mens vi måbende følger med.'
cphculture.dk ★★★★
'Palle Steen Christensens scenografi hører også til blandt sæsonens flotteste, hvad enten der skal bestiges et bjerg, køres med tog eller muteres et menneske.'
© 2013 / Fotos af Palle Steen Christensen