Palle Steen Christensen, scenographer
The Kingdom
(Riget)
Set design and costumes for play based on the TV-series by Lars von Trier / The Royal Danish Theater, spring 2018
Director: Nicolei Faber / Lighting design: Ulrik Gad / Video design: Michala Clemmensen
Weekendavisen, Linea Maja Ernst
'... scenografien er blæret, korridorerne i hospitalets kælder snor sig endeløst på en roterende platform, skuespillerne piler forbi hinanden og mødes med stramt koreograferet og alligevel ubesværet timing, alle kulisser er i imponerende format, men ensfarvet velfærdsgråt – og så kommer der pludselig groteske spøgelseseffekter væltende med blinklys og mandekor (...) Det er en særlig kunst at gøre publikum bange for alvor, jeg kan ikke huske, hvornår der sidst er røget et rædselsskrig ud af mig i teatret, men Riget stjal mere end et.''
scenekanten.com, Lea Nelhorf ★★★★★★
'Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Jeg har aldrig set noget lignende. Aldrig. Det eneste jeg kan få fremstammet er; ”Hvor er det vildt!”. For hvor er det vanvittigt, at en teaterforestilling kan fylde mig med så meget ubehag, være så nervepirrende og samtidig give mig så mange latterkramper. Det er næsten lige så absurd som forestillingen selv.'
Magasinet KBH, Bettina Nielsen ★★★★★★
'Naturligvis har scenograf Palle Steen Christensen styr på de uhyggelige uundgåeligheder fra tv-serien, og især to af dem får pulsen op til chokeffekt. Begge i 2. akt, hvor vanviddet rusker endnu heftigere, og forener sjælegyset og samfundssatiren optimalt i den afsluttende ministerrundvisning, hvor nogen vil skjule fejl og mangler under solglade mærkater, imens andre forsøger at lukke hullerne hvorfra ondskab strømmer. Det er her morgenluften fordamper, ånderiget sejrer, og porten åbnes igen – som sortie-kommentaren varsler: som en ny begyndelse.'
Berlingske, Anne Liisberg ★★★★★
'Palle Steen Christensens abstrakt-industrielle scenografi skaber sammen med lys, lyd og video et univers, der virkeligt er u-hyg-ge-ligt, men som von Triers alter ego Mads Rømer Brolin-Tani minder os om: Det er først når I vender ryggen til, at uhyggen begynder.
Sarte sjæle skal nok få skræmmende billeder på nethinden af denne mageløse cocktail af gys og grin, der både cementerer originalens genialitet, men også er et fornemt forløst eksempel på dramatiseringer fra andre medier, som teatrene bugner af i år.'
Den 4. væg ★★★★★★
'Timingen mellem lyddesign, scenografi og skuespil er ufatteligt vellykket, og vi sidder måbende tilbage med sommerfugle i hele maven. Vi må bøje os i støvet for denne kraftpræstation af en iscenesættelse!'
heavenofhorror.dk, Karina "ScreamQueen" Adelgaard ★★★★★
'Når det gælder selve gyset, så er der også nogle solide jumpscares undervejs. Det er ægte gyserfilm tricks, der bare virker endnu mere voldsomme i et teater. Med andre ord: Det er fandme fantastisk! Personligt blev jeg sgu helt bange for, om alle de ældre mennesker i salen kunne overleve.'
© 2018 / Photos by Palle Steen Christensen, except photo 5+6: Emilia Therese