Palle Steen Christensen, scenographer
The Snow Queen
(Snedronningen)
Set design for opera by Hans Abrahamsen / The Royal Danish Opera, autumn 2019
Director: Francisco Negrin / Lighting design: Bruno Poet, Matt Daw / Video design: Playmodes / Costume Design: Louis Désiré
Politiken, Thomas Michelsen ★★★★★★
'... Det passer perfekt sammen med scenografien, som med sine kasseformede iskrystal-lys-formationer er supertight og minimalistisk. Den peger fremad mod noget, som operascenografier bestemt ikke var, dengang H.C. Andersen i 1840'erne skrev sit eventyr og i øvrigt selv arbejdede hårdt på en hel stribe operaprojekter. Men som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.'
Gregers Dircinck-Holmfeld, ★★★★★★
'GYS bliver mere wagnersk eventyr end webersk djævelskab i de billeder, scenografen Palle Steen Christensen har skabt med de overvældende scenerier i 2. og 3. akt. Er man bekymret for skredene i Grønlands isbjerge, kan man drømme om deres skønhed i de dekorationer, scenografen maner frem sammen med lysdesignere og specielle LED-installations-kunstnere. Vi bemægtiges af lynende nedslag på nattehimlen, nordlys, der toner frem som regnbuefarvede åbenbaringer, og de morderiske splinter fra spejlet, der knuses og forvrænger Kajs opfattelse af omverdenen og vender tilbage som magiske rammer omkring Snedronningens figur, der toner frem i fantastiske forblændinger.'
Sceneblog.dk, Casper Koeller ★★★★★
'Med al respekt for både fremragende sangere, musikere, kor og komponist, samt med stor risiko for tæsk med en våd morgenberlinger, bliver jeg nødt til at fremhæve scenograf Palle Steen Christensen som SNEDRONNINGENs ultimative stjerne. Christensens kæmpemæssige systemscenografi, en verden skabt i samarbejde med lysdesignerne Bruno Poet og Matt Daw, samt LED troldmændene fra Playmodes Studio, er blevet en overjordisk fortælling i sig selv. Palle Steen Christensen har i arbejdet med SNEDRONNINGEN metodisk arbejdet med koder, og med en fastforankret tro på en udpræget digital tilgang, har den grænsesøgende scenograf skabt et rum der ikke er set før på danske scener. Det er nøjagtigt udregnede linjer og intethed – det er formler i fysisk form. Det er lys der løber langs væggene og viser vej, det er lys der viser mørkets kulde. Det er stringens og klarhed. Det er figurer der kommenterer på vores dna, det er sne og kulde, det er skærmen der beskytter os mod det onde. Den er ubeskrivelig. Den skal opleves.'
Berlingske, Søren Schauser ★★★★
'Tableauerne fejler faktisk heller ikke noget hver for sig. Palle Steen Christensens scenografi er original som installationskunst. Detaljer som de mange farver af skiftende årstider og de lange stjerneskud bliver hængende i erindringen længe efter tæppefald.'
Information, Valdemar Lønsted
'Forestillingen lever og ånder i kraft af en mesterlig symbiose af musikken, der pulserer op fra orkestergraven, og de skiftende lysinstallationer i scenerummet: Abrahamsen behersker den svære kunst at gentage sig selv, uden at det føles som en gentagelse; der er enklethed og klarhed, sælsomt faldende og stigende linjer, kanonbevægelser, komplekse sammenspil, som falder i hak, dramatiske indbrud, som virker så stærkt, fordi de er så få, og endelig kommer også den store forløsende musik, så man sidder helt stille og bevæget. Det Kongelige Kapel var hele vejen i sit es under den eminente Robert Houssart og meddirigent Ian Ryan. Som kontrapunkt til denne rigdom af musik drages man på scenen gradvis ind i en drømmeverden af lys, refleksioner af spejlsplinter, sne og stjernebilleder, sommetider i rolige bevægelser, sommetider i vilde eksplosioner. Det er herfra, historiens grundtemaer udgår.'
Kulturkanylen, Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm ★★★★
'... da jeg går til pause, blæst bagover af en fejende flot LED-scenografi, hvis lige jeg sjældent har set i øvrigt... '
© 2019 / Photos by Palle Steen Christensen